Vores grundejer forening har fået lavet fiber hos TDC, og der er ikke nogen af os der er syndeligt imponeret, tværtimod er flere ufatteligt skuffede over deres dårlige service.
Det startede med vi skulle have lagt el-kabler fra el-masterne ned i jorden. I den forbindelse ville vi have lagt nye fliser rundt på vores veje. Vi snakkede med TDC og kommunen, og det kunne de ikke bare sige ja til. Efter langt tid kom TDC på den ide at det var en god ide, så de skulle pludseligt med alt hast holde et informations møde for at fortælle os om priser, forløbet og hvad det ville indebære og betyde.
Til mødet fik vi at vide det ville koste 5000 at få lagt fiber ind til hvert hus, medmindre vi blev 20 tilmeldte. Så kunne vi få det for 1000. Hvis vi nåede over 30 ville vi kunne få det for 100.
Vi skulle give vores formodede bestilling her, så vi skulle sige hvad vi forventede at ville have af mobil abonnement, tv abonnement, og internet (fiber) abonnement.
Det endte med at vi fik at vide det ville blive til prisen på 100 og at de ville ligge fiber ned til os alle sammen, hvilket jo var en rigtigt god nyhed.
Vores formand ville så have TDC til at koordinere selv med kommunen, men det var helt umuligt. Så vi skulle være bindeled imellem de to, fordi når kommunen sagde et kunne vi fortælle det videre til TDC, og modsat tilbage igen.
Vi får et brev om at vi skal sætte et klistermærke på muren hvor vi vil have vores fiber boks siddende. Man kan så skrive sit telefonnummer på hvis man skal kontaktes når de skal påbegynde arbejdet - hvis man har spørgsmål eller andet.
Derudover havde vi fået at vide at vores første tv skulle være kablet, så nogle sagde vi skulle have boksen siddende det første sted vores første tv skulle sidde.
Her ville jeg så høre om den boks var der det skulle ind henne var der at der ville komme et stik ind i huset, og om tv'et skulle placeres her?
I den skrivelse vi havde fået stod der et nummer til TDC, men når man ringer til dem så får man fat på nogle der ikke har gang i fiber og slet ikke ved noget. De siger jeg skal snakke med min grundejer forening, og så skulle han spørge, og vende tilbage med svar, og så skulle jeg spørge tilbage igen hvis jeg havde opfølgningsspørgsmål. De mente slet ikke fiber afdelingen havde noget telefonnummer, og hvis de havde så vidste de ikke hvad det var (ikke noget med at foreslå at kunne finde ud af det og vende tilbage som normal god kundeservice ville være).
Så ergo kunne jeg ikke komme i kontakt med dem.
Jeg spørg så de arbejdere der ude på vejen og de ved heller ikke noget.
I brevet stod der at jeg skulle aftale en dato jeg skulle være hjemme for at de kunne montere den boks på væggen, men kunne jeg ikke fordi jeg havde ikke noget nummer til dem som var TDC fiber.
De ringer så op til mig, og spørg om den dato de har foreslået er god og jeg svarer nej det er ikke så godt for jeg skal på kursus fra tirsdag til fredag, så hvis det ikke kunne blive mandag kunne jeg ikke.
Damen i røret bliver undrende og siger har du ikke en kæreste der kan være hjemme, men nej hun har ikke flekstid så hun kan ikke "bare" sådan gå som hun har lyst. Kunne jeg så ikke bare tage en fridag? Nej sagde jeg og tænkte (Nej, jeg bruger ikke en hel fridag på at skulle holde jer i hånden).
Nå ja så var det jo helt forfærdeligt for det var jo planlagt med at hver vej skulle tages en efter en og hvilke huse der skulle tages og så var det jo ret besværligt fordi så kunne de ikke bare blive færdige med en vej og fortsætte.
Så spørg jeg om de havde regnet med at der nok var andre der ville sige som mig, så der skulle være ændringer, for så var det jo et fedt. Nogle skal have det ind igennem haven og fortælle hvor den skal være, så nogle tager altså lang tid - så den plan der holder nok ikke særligt godt.
Nej det vidste hun heller ikke noget om, og så måtte hun jo ændre dato'en selvom det ødelagde det FULDSTÆNDIGT for dem der skulle ud at lave det (hun kendte dem helt tydeligt personligt hver og en og havde spurgt dem om netop det lige inden hun ringede til mig).
Hun skulle sende mig bekræftelse på den nye dato.
Den kom aldrig så jeg ringer ind til dem, og hun sender den så til min mail - hvor dato'en er den forkerte. Hun retter og sender en ny til min mail. Den får jeg aldrig, så hun sender den igen - stadig forkert dato. Hun retter igen og sender og nu ser det rigtigt ud.
To dage efter får jeg 4 breve der hver har samme beskrivelse og sidste brev er så det som har den rette dato. Der kører ikke et job der rydder op og fjerner det samme brev og erstatter med et nyt, og spilder bare regnskov på at sende mig ligegyldige breve i stedet. Derudover bad jeg om det på mail, og ikke på brev så var totalt unødvendigt.
3-4 par dage efter sender de en sms til mig der siger tak for bekræftelsen med dato'en fra før (den første dato hvor jeg ikke kunne), og jeg tænker det er jo ligesom ret længe siden - jeg ringer lige og hører hvad det er for en sikkerheds skyld.
Damen fortæller at de havde GLEMT at der kommer to folk ud, og det var den anden dato jeg havde fået bekræftelse på sms for. Så indtil nu havde de kontaktet mig på telefon (opkald), sendt mig breve og mails, og nu ville de så også forsøge sig med sms - som ikke engang fortæller at det er noget nyt. Heldigt for mig jeg ringede derind.
Forklarer hende at jeg STADIG ikke kan den dato. Nå den kunne så sagtens ændres, men ville så tage længere tid fordi det var planlagt. Jeg spørger hvorfor kan manden der kommer første gang ikke bare fortsætte det samme arbejde og blive helt færdigt? Det kunne han ikke for det er en anden mand der skal gøre det. Kan de så ikke følges ad og den ene laver det ene og den anden laver det andet. Nej det var alt for besværligt, så jeg accepterer og der er nu 2 dato'er.
Dagen hvor han skal komme og sætte boksen til, hvor jeg skal høre ham om hvor højt den kommer til at sidde og høre til problemer med mine fliser og alt muligt andet. Jeg har taget en fridag og går derhjemme fra klokken 7 og venter. Det bliver frokost, men stadig ingen mand. Jeg venter og venter og stadig ingen mand.
Da klokken bliver 15 ringer jeg til dem og spørg hvad der sker - kommer han bare ikke i dag? De undersøger og siger jamen han har været der og sat det op. Selvom der stod et telefonnummer på så har han bare ignoreret det, og han har heller ikke banket på eller ringet på med noget.
Da jeg går ud og ser efter, så sidder der ganske korrekt en boks og et værre rod der er ude foran hvor han har rodet med fliser og sandt over det hele.
Så skal der jo komme en anden og montere det skidt så vi kan få forbindelse i huset.
Han kommer og her har jeg en klar forventning om den kan flyttes til det sted hvor den generer mindst, men nej det kan den ikke. Den SKAL gå lige igennem væggen hvor boksen er placeret, og her er det enormt smart at den mand som har monteret den ikke har rådgivet sig med mig selvom jeg har bedt om det.
Så nu kan den ikke placeres pænt nede i et hjørne, men placeres oppe midt på en væg hvor der faktisk ikke helt er plads for der står et skrivebord med nogle ben lige hvor boksen skal være.
Rigtigt flot TDC i kan ødelægge mit hus på den måde.
Han sætter så boksen op og skal forbinde routeren til TV'et. Her siger jeg så at jeg fik at vide at det kunne køre trådløst, men nej det første tv skal være forbundet med kabel. Han siger det er for at det skal spille godt, og selvom jeg siger jeg så gerne vil tage chancen vil han ikke gå med på det og oveni så vil hvert tv der trækker trådløst koste noget i gebyr til den boks hver måned.
Efterfølgende fik jeg en regning som var alt for stor, og da jeg ringede ind til dem, kunne de ikke engang finde den i systemet. Lyder som om de virkeligt har styr på deres ting.
Det viser sig så også at når man bruger tv fra tdc fiber, så tager hvert tv cirka 4 mbit bredbånd ud af de 50 der betales for. Så hvis man har 3-4 tv tændt samtidigt (familie), så forsvinder tæt på 20-25% båndbredde som du ikke har tilgængeligt.
Da jeg spurgte hvorfor de ikke tager det udover, når fiber sagtens kan klare 100 mbit, og så sikre mig 50 mbit, sagde de at det var ikke muligt.
Det værste er så at vi blev lovet til de første møder at fiberen ville være vores ejendom da vi havde betalt for den, men det var bare et påskud for at få os ombord og købe ind på ideen.
For hvis man ønsker at skifte til en anden udbyder som vil levere via denne købte fiberledning, skal TDC have et månedligt gebyr som gør det dyrere end deres allerede dyre løsning.
Nu er TDC Fiber det blevet til YouSee, men det ændrer ikke på de dårlige vilkår på nogen måde. Desværre.
Så jeg ville aldrig vælge TDC Fiber/YouSee til internet eller tv udbyder, og hvis de lover noget, så sørg for at ringe ind og få alt på skrift.
Nogle af andre på vores veje har haft utroligt dårlige oplevelser udover det jeg oplevede, og vi har alle haft problemer. Så de har kunne ligge langt over 60 boliger ind med fiber, og ikke en af dem har de kunne levere noget godt for. Det viser inkompetence!
Det startede med vi skulle have lagt el-kabler fra el-masterne ned i jorden. I den forbindelse ville vi have lagt nye fliser rundt på vores veje. Vi snakkede med TDC og kommunen, og det kunne de ikke bare sige ja til. Efter langt tid kom TDC på den ide at det var en god ide, så de skulle pludseligt med alt hast holde et informations møde for at fortælle os om priser, forløbet og hvad det ville indebære og betyde.
Til mødet fik vi at vide det ville koste 5000 at få lagt fiber ind til hvert hus, medmindre vi blev 20 tilmeldte. Så kunne vi få det for 1000. Hvis vi nåede over 30 ville vi kunne få det for 100.
Vi skulle give vores formodede bestilling her, så vi skulle sige hvad vi forventede at ville have af mobil abonnement, tv abonnement, og internet (fiber) abonnement.
Det endte med at vi fik at vide det ville blive til prisen på 100 og at de ville ligge fiber ned til os alle sammen, hvilket jo var en rigtigt god nyhed.
Vores formand ville så have TDC til at koordinere selv med kommunen, men det var helt umuligt. Så vi skulle være bindeled imellem de to, fordi når kommunen sagde et kunne vi fortælle det videre til TDC, og modsat tilbage igen.
Vi får et brev om at vi skal sætte et klistermærke på muren hvor vi vil have vores fiber boks siddende. Man kan så skrive sit telefonnummer på hvis man skal kontaktes når de skal påbegynde arbejdet - hvis man har spørgsmål eller andet.
Derudover havde vi fået at vide at vores første tv skulle være kablet, så nogle sagde vi skulle have boksen siddende det første sted vores første tv skulle sidde.
Her ville jeg så høre om den boks var der det skulle ind henne var der at der ville komme et stik ind i huset, og om tv'et skulle placeres her?
I den skrivelse vi havde fået stod der et nummer til TDC, men når man ringer til dem så får man fat på nogle der ikke har gang i fiber og slet ikke ved noget. De siger jeg skal snakke med min grundejer forening, og så skulle han spørge, og vende tilbage med svar, og så skulle jeg spørge tilbage igen hvis jeg havde opfølgningsspørgsmål. De mente slet ikke fiber afdelingen havde noget telefonnummer, og hvis de havde så vidste de ikke hvad det var (ikke noget med at foreslå at kunne finde ud af det og vende tilbage som normal god kundeservice ville være).
Så ergo kunne jeg ikke komme i kontakt med dem.
Jeg spørg så de arbejdere der ude på vejen og de ved heller ikke noget.
I brevet stod der at jeg skulle aftale en dato jeg skulle være hjemme for at de kunne montere den boks på væggen, men kunne jeg ikke fordi jeg havde ikke noget nummer til dem som var TDC fiber.
De ringer så op til mig, og spørg om den dato de har foreslået er god og jeg svarer nej det er ikke så godt for jeg skal på kursus fra tirsdag til fredag, så hvis det ikke kunne blive mandag kunne jeg ikke.
Damen i røret bliver undrende og siger har du ikke en kæreste der kan være hjemme, men nej hun har ikke flekstid så hun kan ikke "bare" sådan gå som hun har lyst. Kunne jeg så ikke bare tage en fridag? Nej sagde jeg og tænkte (Nej, jeg bruger ikke en hel fridag på at skulle holde jer i hånden).
Nå ja så var det jo helt forfærdeligt for det var jo planlagt med at hver vej skulle tages en efter en og hvilke huse der skulle tages og så var det jo ret besværligt fordi så kunne de ikke bare blive færdige med en vej og fortsætte.
Så spørg jeg om de havde regnet med at der nok var andre der ville sige som mig, så der skulle være ændringer, for så var det jo et fedt. Nogle skal have det ind igennem haven og fortælle hvor den skal være, så nogle tager altså lang tid - så den plan der holder nok ikke særligt godt.
Nej det vidste hun heller ikke noget om, og så måtte hun jo ændre dato'en selvom det ødelagde det FULDSTÆNDIGT for dem der skulle ud at lave det (hun kendte dem helt tydeligt personligt hver og en og havde spurgt dem om netop det lige inden hun ringede til mig).
Hun skulle sende mig bekræftelse på den nye dato.
Den kom aldrig så jeg ringer ind til dem, og hun sender den så til min mail - hvor dato'en er den forkerte. Hun retter og sender en ny til min mail. Den får jeg aldrig, så hun sender den igen - stadig forkert dato. Hun retter igen og sender og nu ser det rigtigt ud.
To dage efter får jeg 4 breve der hver har samme beskrivelse og sidste brev er så det som har den rette dato. Der kører ikke et job der rydder op og fjerner det samme brev og erstatter med et nyt, og spilder bare regnskov på at sende mig ligegyldige breve i stedet. Derudover bad jeg om det på mail, og ikke på brev så var totalt unødvendigt.
3-4 par dage efter sender de en sms til mig der siger tak for bekræftelsen med dato'en fra før (den første dato hvor jeg ikke kunne), og jeg tænker det er jo ligesom ret længe siden - jeg ringer lige og hører hvad det er for en sikkerheds skyld.
Damen fortæller at de havde GLEMT at der kommer to folk ud, og det var den anden dato jeg havde fået bekræftelse på sms for. Så indtil nu havde de kontaktet mig på telefon (opkald), sendt mig breve og mails, og nu ville de så også forsøge sig med sms - som ikke engang fortæller at det er noget nyt. Heldigt for mig jeg ringede derind.
Forklarer hende at jeg STADIG ikke kan den dato. Nå den kunne så sagtens ændres, men ville så tage længere tid fordi det var planlagt. Jeg spørger hvorfor kan manden der kommer første gang ikke bare fortsætte det samme arbejde og blive helt færdigt? Det kunne han ikke for det er en anden mand der skal gøre det. Kan de så ikke følges ad og den ene laver det ene og den anden laver det andet. Nej det var alt for besværligt, så jeg accepterer og der er nu 2 dato'er.
Dagen hvor han skal komme og sætte boksen til, hvor jeg skal høre ham om hvor højt den kommer til at sidde og høre til problemer med mine fliser og alt muligt andet. Jeg har taget en fridag og går derhjemme fra klokken 7 og venter. Det bliver frokost, men stadig ingen mand. Jeg venter og venter og stadig ingen mand.
Da klokken bliver 15 ringer jeg til dem og spørg hvad der sker - kommer han bare ikke i dag? De undersøger og siger jamen han har været der og sat det op. Selvom der stod et telefonnummer på så har han bare ignoreret det, og han har heller ikke banket på eller ringet på med noget.
Da jeg går ud og ser efter, så sidder der ganske korrekt en boks og et værre rod der er ude foran hvor han har rodet med fliser og sandt over det hele.
Så skal der jo komme en anden og montere det skidt så vi kan få forbindelse i huset.
Han kommer og her har jeg en klar forventning om den kan flyttes til det sted hvor den generer mindst, men nej det kan den ikke. Den SKAL gå lige igennem væggen hvor boksen er placeret, og her er det enormt smart at den mand som har monteret den ikke har rådgivet sig med mig selvom jeg har bedt om det.
Så nu kan den ikke placeres pænt nede i et hjørne, men placeres oppe midt på en væg hvor der faktisk ikke helt er plads for der står et skrivebord med nogle ben lige hvor boksen skal være.
Rigtigt flot TDC i kan ødelægge mit hus på den måde.
Han sætter så boksen op og skal forbinde routeren til TV'et. Her siger jeg så at jeg fik at vide at det kunne køre trådløst, men nej det første tv skal være forbundet med kabel. Han siger det er for at det skal spille godt, og selvom jeg siger jeg så gerne vil tage chancen vil han ikke gå med på det og oveni så vil hvert tv der trækker trådløst koste noget i gebyr til den boks hver måned.
Efterfølgende fik jeg en regning som var alt for stor, og da jeg ringede ind til dem, kunne de ikke engang finde den i systemet. Lyder som om de virkeligt har styr på deres ting.
Det viser sig så også at når man bruger tv fra tdc fiber, så tager hvert tv cirka 4 mbit bredbånd ud af de 50 der betales for. Så hvis man har 3-4 tv tændt samtidigt (familie), så forsvinder tæt på 20-25% båndbredde som du ikke har tilgængeligt.
Da jeg spurgte hvorfor de ikke tager det udover, når fiber sagtens kan klare 100 mbit, og så sikre mig 50 mbit, sagde de at det var ikke muligt.
Det værste er så at vi blev lovet til de første møder at fiberen ville være vores ejendom da vi havde betalt for den, men det var bare et påskud for at få os ombord og købe ind på ideen.
For hvis man ønsker at skifte til en anden udbyder som vil levere via denne købte fiberledning, skal TDC have et månedligt gebyr som gør det dyrere end deres allerede dyre løsning.
Nu er TDC Fiber det blevet til YouSee, men det ændrer ikke på de dårlige vilkår på nogen måde. Desværre.
Så jeg ville aldrig vælge TDC Fiber/YouSee til internet eller tv udbyder, og hvis de lover noget, så sørg for at ringe ind og få alt på skrift.
Nogle af andre på vores veje har haft utroligt dårlige oplevelser udover det jeg oplevede, og vi har alle haft problemer. Så de har kunne ligge langt over 60 boliger ind med fiber, og ikke en af dem har de kunne levere noget godt for. Det viser inkompetence!