Detter er skridt 1 i en serie af blogs omkring forsvarlig vask og detailing (link til forklarende blog omkring detailing).
- Se overblik her.
- Se næste skridt her.
Dette er et skridt du SKAL udføre, da dette er den egentlige vask. Det er blot mere skånsomt hvis forvask er gjort før denne.
Denne skal sørge for at mere "fastgroet" snavs (hvis snavs bliver siddende for længe kan det ikke blot skylles af med vand, men skal rengøres som så mange andre overflader) kan blive fjernet fra overfalden og afsløre lakken underneden.
Derved får du fremvist den glans der er skjult under dette lag, men det skal gøres forsvarligt således du minimerer de vaskeridser du eventuelt måtte lave. Det er vigtigt man undgår at trække grus, skidt og andre urenheder hen over lakken hvorved du risikerer at lave ridser som vil minimere det shine og genskin lakken har mulighed for at give.
Du skal bruge
Derudover skal du bruge 2BM = 2 Bucket Method = 2 spands metoden.
Du tager de 2 spande, fylder dem med ca. 35 graders varmt vand (da det er det mest optimale for lakken og derved også mere skånsomt).
Den ene fylder du shampoo i, og første gang du gennemgår disse skridt skal det helst være en autoshampoo uden voks da du ellers risikerer at inkapsle det skidt du endnu ikke har fået fjernet endnu - da vi ikke er færdige med rengøring efter dette skridt
Anden gang man gennemgår disse skridt må der godt bruges en shampoo med voks da du nu har dybderenset den i bund og fået dit ønskede resultat.
Jeg personligt foretrækker dog selv at kunne vælge hvilken voks der skal bruges og hvornår så undgår altid shampoo uden voks.
HUSK at bruge en der er lavet til bilvask og ikke en husholdningsvask og andre almindelige rengøringsmidler da dette kan skade lakken pga. de stoffer disse indeholder - de er lavet til et andet formål så køb noget til formålet = autoshampoo. Og jo der er forskel på en dyr og billig, men det er op til dig selv hvor meget du vil bruge.
Tag så en vaskehandske (ikke brug svamp eller børste da disse skubber og gnider skidtet rundt på overfladen og giver flere ridser) og putter i spanden med shampoo. Du vasker så en mindre del af bilen (gerne panel for panel) imens du ser om vaskehandsken bliver beskidt. Den må jo aldrig blive ret beskidt da du så vil trække skidtet rundt på lakken.
Du skyller derefter handsken i spanden uden autoshampoo, og putter den efter rengøringsskyl tilbage i spanden med autoshampoo og fortsætter igen med rengøring til bilen er ren. Blot fortsæt disse nemme skridt.
Princippet er at du skyller eventuelt opsamlet skidt og snavs ud i spanden med skyllevandet, for at opbløde den med skum og autoshampoo for at klargøre den til vask på billakken igen.
Hvis du vil effektificere din vask, og undgå de forfærdelige ridser så køb en gridguard - det er et plast-"net" der placeres i bunden af spanden med skyllevand som skal sørge for at skidtet bliver i bunden og aldrig kommer op til din vaskehandske igen.
Hold hele tiden øje med vandet om det skal skiftess fordi det for beskidt.
Bilen skal nu tørres før der kommer kalkpletter.
Dette kan gøres med et vaskeskind men man skal her være meget omhyggelig da det ikke altid absorberer så godt. Man kan også få et tørringshåndklæde (kan igen anbefale England - specielt nu kursen er så lav da du får det VILDT billigt ifht. herhjemme) som er meget mere optimalt.
Du har helst vasket et afskærmet sted så bilen er kølig og ikke i direkte solskin, men hvis det ikke er muligt så kan det være en god ide at aftørre panel for panel så man undgår indtørrede kalkpletter.
Ellers kan der bruges en quick detailer som er et produkt der normalt bruges imellem vaske for at fjerne overfladeskidt som meget let støv, regn og lign. og dette gør den på en skånsom måde. Det lækre er du sprayer det på, overtørrer og fjerner det og overfladen er pæn og ren. Det er kun baseret til meget fint skidt der skal fjernes dog.
En quickdfetailer kan sprayes over hvert panel inden det er tørret helt da dette hjælper meget med tørringen og fjerne det sidste vand og eventuelle pletter.
En liste med produkter jeg anbefaler kommer til sidst.
- Se forrige skridt her.
- Se næste skridt her.
- Se overblik her.
- Se næste skridt her.
Dette er et skridt du SKAL udføre, da dette er den egentlige vask. Det er blot mere skånsomt hvis forvask er gjort før denne.
Denne skal sørge for at mere "fastgroet" snavs (hvis snavs bliver siddende for længe kan det ikke blot skylles af med vand, men skal rengøres som så mange andre overflader) kan blive fjernet fra overfalden og afsløre lakken underneden.
Derved får du fremvist den glans der er skjult under dette lag, men det skal gøres forsvarligt således du minimerer de vaskeridser du eventuelt måtte lave. Det er vigtigt man undgår at trække grus, skidt og andre urenheder hen over lakken hvorved du risikerer at lave ridser som vil minimere det shine og genskin lakken har mulighed for at give.
Du skal bruge
- 2 Spande
- et vaskeskind
- sæbe (specielt til billak!)
- tørrehåndklæde (specielt til billak!)
Derudover skal du bruge 2BM = 2 Bucket Method = 2 spands metoden.
Du tager de 2 spande, fylder dem med ca. 35 graders varmt vand (da det er det mest optimale for lakken og derved også mere skånsomt).
Den ene fylder du shampoo i, og første gang du gennemgår disse skridt skal det helst være en autoshampoo uden voks da du ellers risikerer at inkapsle det skidt du endnu ikke har fået fjernet endnu - da vi ikke er færdige med rengøring efter dette skridt
Anden gang man gennemgår disse skridt må der godt bruges en shampoo med voks da du nu har dybderenset den i bund og fået dit ønskede resultat.
Jeg personligt foretrækker dog selv at kunne vælge hvilken voks der skal bruges og hvornår så undgår altid shampoo uden voks.
HUSK at bruge en der er lavet til bilvask og ikke en husholdningsvask og andre almindelige rengøringsmidler da dette kan skade lakken pga. de stoffer disse indeholder - de er lavet til et andet formål så køb noget til formålet = autoshampoo. Og jo der er forskel på en dyr og billig, men det er op til dig selv hvor meget du vil bruge.
Tag så en vaskehandske (ikke brug svamp eller børste da disse skubber og gnider skidtet rundt på overfladen og giver flere ridser) og putter i spanden med shampoo. Du vasker så en mindre del af bilen (gerne panel for panel) imens du ser om vaskehandsken bliver beskidt. Den må jo aldrig blive ret beskidt da du så vil trække skidtet rundt på lakken.
Du skyller derefter handsken i spanden uden autoshampoo, og putter den efter rengøringsskyl tilbage i spanden med autoshampoo og fortsætter igen med rengøring til bilen er ren. Blot fortsæt disse nemme skridt.
Princippet er at du skyller eventuelt opsamlet skidt og snavs ud i spanden med skyllevandet, for at opbløde den med skum og autoshampoo for at klargøre den til vask på billakken igen.
Hvis du vil effektificere din vask, og undgå de forfærdelige ridser så køb en gridguard - det er et plast-"net" der placeres i bunden af spanden med skyllevand som skal sørge for at skidtet bliver i bunden og aldrig kommer op til din vaskehandske igen.
Hold hele tiden øje med vandet om det skal skiftess fordi det for beskidt.
Bilen skal nu tørres før der kommer kalkpletter.
Dette kan gøres med et vaskeskind men man skal her være meget omhyggelig da det ikke altid absorberer så godt. Man kan også få et tørringshåndklæde (kan igen anbefale England - specielt nu kursen er så lav da du får det VILDT billigt ifht. herhjemme) som er meget mere optimalt.
Du har helst vasket et afskærmet sted så bilen er kølig og ikke i direkte solskin, men hvis det ikke er muligt så kan det være en god ide at aftørre panel for panel så man undgår indtørrede kalkpletter.
Ellers kan der bruges en quick detailer som er et produkt der normalt bruges imellem vaske for at fjerne overfladeskidt som meget let støv, regn og lign. og dette gør den på en skånsom måde. Det lækre er du sprayer det på, overtørrer og fjerner det og overfladen er pæn og ren. Det er kun baseret til meget fint skidt der skal fjernes dog.
En quickdfetailer kan sprayes over hvert panel inden det er tørret helt da dette hjælper meget med tørringen og fjerne det sidste vand og eventuelle pletter.
En liste med produkter jeg anbefaler kommer til sidst.
- Se forrige skridt her.
- Se næste skridt her.