Detter er skridt 1 i en serie af blogs omkring forsvarlig vask og detailing (link til forklarende blog omkring detailing).
- Se overblik her.
- Se næste skridt her.
Så nu har vi renset overfladen både med forvask og med vask.. Det er alt der yderste som støv og andet let bundet til overfladen..
MEN derfor er den sku ikke ren endnu.. Hvis du kører din hånd henover bilens lak vil du sandsynligvis kunne mærke og høre hvad jeg mener..
Bilens lak føles lidt ru og groft i det.. Lidt sandpapirsagtig.. Specielt hvis du bor på en grusvej med meget støj og snask.. Og ofte vil du også kunne høre sådan en hvislen eller skrabende lyd når du kører din hånd henover lakken.. Den føles ikke som glas sådan helt glat og fin længere..
Dette er skidt der ikke kan vaskes væk men som sidder under overfladen og ikke kan ses.. Der er små usynlige stenslag og andet i klarlakken hvor skidt kan gemme sig og her kan de 2 indledende skridt ikke rengøre.. Så nu skal vi have rengjort ordentligt i dybden..
Det er småridser fra vaskehal og dårlig vask så der kan hindre lyset i at frembringe den glans i lakken der ellers er potentiale for..
Til at rense under overfladen (nede i ridserne) skal der bruges noget clay (ler) som er beregnet til formålet. Der kan fås fint og mere aggresivt ler alt efter hvor slemt det er og dygtig du selv ligeledes er. Man skal nok ikke bruge det grove hvis ikke man har lidt erfaring da det kan være "farligt" for din lak med din uerfarne hånd..
Ler'et går ned i de fine porer og ridser og samlet skidtet op som sidder under overfladen som du ikke engang kan se.
Ler er rigtigt effektivt, men kræver et glidemiddel da du ellers kan beskadige lakken og lave mærker med ler'et alene imod lakken. Ofte kan der købes et helt sæt med alt i du behøver. Hvis du er uerfaren med ler så køb et sæt da det ofte indholder alt du skal bruge og ler der er imellem fin og mellem..
Nogen vælger at bruge en mild sæbeblanding men jeg anbefaler dog stadig en quick detailer da den er beregnet til at løfte skidtet fra overfladen uden at skumme, hvorimod en normal sæbeblanding (autoshampoo self) har brug for skummet for at virke mere optimalt - og derfor anbefaler jeg en quick detailer til brug herved.
Her skal der sprøjtes lidt på lakken og ler'et gnides meget let henover den. Man kan mærke en lille smule modstand selvom der af masser af glidemiddel men dette er urenhederne som ler'et løfter op. Du må dog ikke presse hårdt ned imod overfladen da dette kan skabe mærker og beskadige lakken. Den skal glide fortrinsvist nemt henover lakken pga. glidemidlet løfter den henover lakken..
Dette gøres så over hele bilen for at fjerne alle urenheder der kunne være under overfladen. Husk hele tiden at se på ler'et og vende det og folde det så du hele tiden bruger en ren side da du ellers vil gnide urenhederne over lakken og dermed skabe ridser eller mærker. Dette kan ende med meget fine ridser og mærker som kaldes for hologrammer..
Når du er færdig så overskyl gerne bilen med højtryksrenser da ler'et har taget langt størstedelen op og ind i sig, men noget er måske blevet løsnet men ikke fjernet og optaget i ler'et. Derfor skylles bilen for at fjerne eventuelle rester og tørres endnu en gang.
Når du så fører din hånd henover lakken nu skulle den gerne føles så glat og fin som glas og du ved at din lak nu er ordentligt ren og klar til den egentlige skadesbehandling..
For nu er vi sikker på der ikke er noget skidt som kan blive gnedet over overfladen og lave flere ridser når vi engang skal forsøge at fjerne dem..
En liste med produkter jeg anbefaler kommer til sidst.
- Se forrige skridt her.
- Se næste skridt her.
- Se overblik her.
- Se næste skridt her.
Så nu har vi renset overfladen både med forvask og med vask.. Det er alt der yderste som støv og andet let bundet til overfladen..
MEN derfor er den sku ikke ren endnu.. Hvis du kører din hånd henover bilens lak vil du sandsynligvis kunne mærke og høre hvad jeg mener..
Bilens lak føles lidt ru og groft i det.. Lidt sandpapirsagtig.. Specielt hvis du bor på en grusvej med meget støj og snask.. Og ofte vil du også kunne høre sådan en hvislen eller skrabende lyd når du kører din hånd henover lakken.. Den føles ikke som glas sådan helt glat og fin længere..
Dette er skidt der ikke kan vaskes væk men som sidder under overfladen og ikke kan ses.. Der er små usynlige stenslag og andet i klarlakken hvor skidt kan gemme sig og her kan de 2 indledende skridt ikke rengøre.. Så nu skal vi have rengjort ordentligt i dybden..
Det er småridser fra vaskehal og dårlig vask så der kan hindre lyset i at frembringe den glans i lakken der ellers er potentiale for..
Til at rense under overfladen (nede i ridserne) skal der bruges noget clay (ler) som er beregnet til formålet. Der kan fås fint og mere aggresivt ler alt efter hvor slemt det er og dygtig du selv ligeledes er. Man skal nok ikke bruge det grove hvis ikke man har lidt erfaring da det kan være "farligt" for din lak med din uerfarne hånd..
Ler'et går ned i de fine porer og ridser og samlet skidtet op som sidder under overfladen som du ikke engang kan se.
Ler er rigtigt effektivt, men kræver et glidemiddel da du ellers kan beskadige lakken og lave mærker med ler'et alene imod lakken. Ofte kan der købes et helt sæt med alt i du behøver. Hvis du er uerfaren med ler så køb et sæt da det ofte indholder alt du skal bruge og ler der er imellem fin og mellem..
Nogen vælger at bruge en mild sæbeblanding men jeg anbefaler dog stadig en quick detailer da den er beregnet til at løfte skidtet fra overfladen uden at skumme, hvorimod en normal sæbeblanding (autoshampoo self) har brug for skummet for at virke mere optimalt - og derfor anbefaler jeg en quick detailer til brug herved.
Her skal der sprøjtes lidt på lakken og ler'et gnides meget let henover den. Man kan mærke en lille smule modstand selvom der af masser af glidemiddel men dette er urenhederne som ler'et løfter op. Du må dog ikke presse hårdt ned imod overfladen da dette kan skabe mærker og beskadige lakken. Den skal glide fortrinsvist nemt henover lakken pga. glidemidlet løfter den henover lakken..
Dette gøres så over hele bilen for at fjerne alle urenheder der kunne være under overfladen. Husk hele tiden at se på ler'et og vende det og folde det så du hele tiden bruger en ren side da du ellers vil gnide urenhederne over lakken og dermed skabe ridser eller mærker. Dette kan ende med meget fine ridser og mærker som kaldes for hologrammer..
Når du er færdig så overskyl gerne bilen med højtryksrenser da ler'et har taget langt størstedelen op og ind i sig, men noget er måske blevet løsnet men ikke fjernet og optaget i ler'et. Derfor skylles bilen for at fjerne eventuelle rester og tørres endnu en gang.
Når du så fører din hånd henover lakken nu skulle den gerne føles så glat og fin som glas og du ved at din lak nu er ordentligt ren og klar til den egentlige skadesbehandling..
For nu er vi sikker på der ikke er noget skidt som kan blive gnedet over overfladen og lave flere ridser når vi engang skal forsøge at fjerne dem..
- Eksempel på hvad ler kan gøre..
En liste med produkter jeg anbefaler kommer til sidst.
- Se forrige skridt her.
- Se næste skridt her.